جمعیت، آب و هوا و اماکن تفریحی آلانیا

زندگی در آلانیا

آلانیا یکی‌از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای توریستی کشور ترکیه است که به‌دلیل داشتن سواحل جذاب دریای مدیترانه و جنگل‌های باشکوه و بکر به یکی‌از مقاصد گردشگران و همچنین مهاجران برای زندگی تبدیل شده است؛ این شهر قدیمی که در جنوب کشور ترکیه و در استان آنتالیا واقع شده ویژگی‌های خاصی چون آب و هوای مطلوب، بافت جغرافیایی، آثار تاریخی، مراکز تفریحی و غیره دارد که هرکسی را مجذوب خود خواهد کرد.

آلانیا شهری است که در تمام ماه‌های سال می‌توانید از زندگی کردن در آن لذت برده و فرهنگ غنی مردم آن سبب می‌شود تا به هیچ‌عنوان احساس غریبی نکنید، بااین‌حال دراین مطلب از هلو هوم سعی کرده‌ایم تا این شهر تاریخی و جذاب را از تمام جهات بررسی و به شما عزیزان معرفی کنیم تا در آخر دریابیم که شرایط زندگی در آلانیا چگونه است؟ پس تا انتها همراه ما باشید…

تاریخچه شهر آلانیا

جمعیت آلانیا

پیش از آن‌که بخواهیم به مواردی چون آب و هوا و اماکن تفریحی آلانیا بپردازیم بهتر است کمی بیشتر با این شهر توریسیتی و تاریخچه آن آشنا شویم تا ببینیم که دقیقا با چه محیطی روبه‌رو هستیم و چه عواملی توانسته‌اند آلانیا امروزی را بسازند.

آلانیا یا علائینه (Alaiye) در گذشته، بخشی‌از سرزمین کلیکیا و پامفیلیا بود که در زمان‌های متفاوت، تحت تسلط امپراتوری‌های مختلفی چون روم، بیزانس، سلجوقی و عثمانی قرار گرفت و به همین دلیل بارها و بارها نام این شهر به عناوینی چون کوراکسیون (Korakesion) به معنی سرزمین نوک تیز؛ کولونوروس (Kalonoros) به معنی کوه های زیبا؛ علائیه (Alaiye) برگرفته از نام سلطان علاءالدین کیقباد و آلانیا (Alanya) جایی که خورشید حدود 300 روز می درخشد تغییر یافت.

بر روی خرید خانه در آلانیا کلیک کنید تا با بهترین ملک‌های این منطقه آشنا شوید.

این شهر در ابتدای پیدایش خود درواقع به‌صورت یک دژ دفاعی عمل می‌کرد که با گذشت زمان بخش‌های دیگری به آن اضافه شدند و درنهایت به شهری بزرگ و بااهمیت تبدیل شد؛ یکی‌از عواملی که سبب شد تا این شهر به آلانیا امروزی تبدیل شود تسلط آن بر دریای مدیترانه بود و همین امر کافی بود تا بسیاری‌از امپراتوری‌ها برای دفاع از قلمرو خود بیشترین تجهیزات نظامی خود را در دژ اصلی این شهر مستقر کنند.

موقعیت و جمعیت آلانیا

جمعیت آلانیا

همان‌طورکه پیش‌تر به آن اشاره کردیم؛ آلانیا شهری تاریخی است که در سواحل جنوبی ترکیه و در یک شبه جزیره در دریای مدیترانه قرار گرفته و با شرق استان آنتالیا نیز 135 کیلومتر فاصله دارد؛ این شهر از شمال به رشته کوه‌های توروس، از جنوب به دریای مدیترانه، از شرق به قاضی پاشا و از غرب به مانوگات منتهی می‌شود و مساحتی حدود 1.598 کیلومتر مربع دارد.

جمعیت آلانیا طبق آمارهای به‌دست آمده در سال 2019 حدود 327 هزار و 503 نفر تخمین زده شد است که 10 درصد از این جمعیت را خارجی‌های مقیم این شهر از کشورهای مختلف تشکیل می‌دهد و باتوجه به اطلاعات به‌دست آمده جمعیت مهاجرانی که شهر آلانیا را به‌عنوان محلی برای زندگی انتخاب کرده‌اند به بیش‌از 29 هزار و 835 نفر رسیده است.

آب و هوای آلانیا

شهری که دریا و جنگل را به‌صورت ترکیبی درخود داشته باشد صددرصد آب و هوای بسیار مطلوبی خواهد داشت و این امر درمورد آلانیا نیز صادق است چراکه آب و هوای آلانیا بسیار معتدل و مدیترانه‌ای بوده و در زمستان مرطوب و بارانی و در تابستان گرم و خشک است.

در شهر زیبای آلانیا، گرمای خورشید را می‌توان به‌مدت 300 روز در سال احساس کرد و همان‌طور که از معنای اسم این شهر پیداست، آلانیا مکانی است که خورشید در آن همیشه به شما لبخند می‌زد؛ همچنین دمای آب دریا در آلانیا به‌طور میانگین 21 درجه است که برای گردشگران عاشق ساحل و دریا این عدد، عددی رویایی محسوب می‌شود.

اماکن تفریحی آلانیا

همان‎طورکه در ابتدای این مطلب به آن اشاره کردیم؛ آلانیا یکی‌از شهرهای توریستی و جذاب کشور ترکیه است که علاوه‌بر ساحل دریای مدیترانه و جنگل‌های بکر، به‌دلیل موقعیتی که در گذشته برای امپراتوری‌های مختلف داشته، دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی زیاد است که دراین بخش قصد داریم تا زیبا‌ترین و مهم‌ترین اماکن تفریحی آلانیا را به شما عزیزان معرفی کنیم.

  1. برج قرمز (Kızıl Kule)

اماکن تفریحی آلانیا

قلعه یا برج قرمز یکی‌از اصلی‌ترین اماکن تفریحی آلانیا محسوب می‌شود چراکه تاریخچه این شهر برروی همین برج بنا شده است؛ این برج که در قسمت جنوبی شهر قرار دارد در قرن 13 و توسط حکومت سلجوقیان بنا شد که در آن زمان اصلی‌ترین کاربرد آن، تسلط بر دریای مدیترانه بود و امروزه نیز اگر به بالای این برج بروید می‌توانید نمای بسیار واضح و خوبی از تمام نقاط شهر داشته باشید.

علت نام‌گذاری این برج نیز بخاطر آجرهای قرمز رنگ آن است که همانند دیگر آثار به جامانده از سلسله سلجوقیان، با این رنگ آجر بنا شده است؛ برج قرمز که نماد شهر آلانیا نیز محسوب می‌شود تحت نظارت‌های بسیار خوبی قرار گرفته و هنوز سالم و پابرجا است که هر دیواره آن حدود 6 و نیم متر طول دارد.

  1. قلعه آلانیا (Alanya Kalesi)

اماکن تفریحی آلانیا

یکی‌دیگر از جاذبه‌ها و اماکن تفریحی آلانیا ، قلعه قدیمی آن است که در ابتدای قرون وسطی یعنی 5 الی 15 میلادی ساخته شد و بیشترین بخش‌های آن به دستور شاهان سلجوقی و سلطان علاءالدین کی قباد بنا شد و سپس بخش‌های دیگر آن با روی کارآمدن حکومت عثمانی به این قلعه اضافه شد.

این قلعه قدیمی و جذاب یکی‌از نمونه‌های بی‌نظیر معماری قرون وسطا و عثمانی محسوب می‌شود که طول هر دیوار آن به 6 کیلومتر می‌رسد و این میزان نشان‌دهنده نقش بسیار مهم این مکان در حفاظت از شهر و دریای مدیترانه است؛ همچنین اهمیت این قلعه به قدری بود که در سال 2009 به‌عنوان میراث تاریخی در سازمان یونسکو ثبت شد.

  1. ساحل کلئوپاترا (Kleopatra)

اماکن تفریحی آلانیا

آلانیا دارای ساحلی مواج و سنگی است که در قسمت غربی آن قلعه قدیمی شهر قرار دارد که نمای جذاب تاریخی و طبیعی‌ای به آن القا می‌کند؛ یکی‌از امکانات تفریحی ساحل کلئوپاترا این است که شما می‌توانید قایق کرایه کنید و خود را به امواج امن دریای مدیترانه بسپارید.

  1. رشته کوه توروس (Taurus)

اماکن تفریحی آلانیا

یکی‌از اماکن تفریحی آلانیا که می‌توانید برای کمپ زنی یا پیک نیک از آن استفاده کنید، کوه توروس و جنگل‌های بکر و زیبایی است که در کوهپایه آن قرار دارد؛ جالب است بدانید که مهم‌ترین رود خاورمیانه یعنی رود فرات از رشته کوه‌های توروس می‌گذرد و در طول مسیر پیاده‌روی دراین جنگل‌ها، رودخانه‌های کوچک و بزرگی را خواهید دید که توربین‌های آبی برای تولید برق برروی آن‌ها نصب شده تا برق کل منطقه را تامین کنند.

  1. غار داملاتاش (Damlatas Caves)

اماکن تفریحی آلانیا

غار داملاتاش که یکی‌از اماکن تفریحی آلانیا محسوب می‌شود، در غرب این شهر قرار دارد و در سال 1948 میلادی با انفجار دینامیت کشف شد و پس‌از آن نیز شایعاتی درمورد خاصیت درمانی این غار برای بیماری آسم پخش شد و همین امر سبب شد تا مردم زیادی برای بازدید از این غار و درمان بیماری خود به این مکان بروند.

رفت و آمدهای پی در پی گردشگران سبب شد تا افراد محلی خانه‌های خود را برای اجاره تجهیز کنند و هتل‌های بیشتری در این قسمت از شهر بسازند و این اتفاق مقدمه‌ای برای شهرت آلانیا بود؛ نکته جالب‌تر این است که دمای داخل غار همیشه 22 درجه سانتی‌گراد است و به همین دلیل است که پزشکان فضای آن را برای درمان رماتیسم نیز مناسب می‌دانند.

حمل و نقل در آلانیا

یکی‌از مزایای زندگی در آلانیا، سیستم پیشرفته حمل و نقل در این شهر است و دلیل اصلی آن هم توریستی بودن و ورود حجم بسیار بالایی از گردشگران به آن است؛ با‌این‌حال در سیستم حمل نقل آلانیا اتوبوس‌های بسیار تمیز و راحتی تعبیه شده تا شما عزیزان را به تمام نقاطی که در نظر دارید برسانند. همچنین هزینه بلیط اتوبوس در آلانیا تقریباً 4.5 لیر است که این مقدار برای نشستن در تاکسی 4.5 و به ازای هر کیلومتر، 4.4 لیر است.

هزینه زندگی در آلانیا

زندگی در آلانیا

طبق آمارهای به‌دست آمده، هزینه زندگی در آلانیا نسبت به دیگر شهرهای کشور ترکیه بسیار کمتر و مناسب‌تر است و همین امر سبب می‌شود تا بسیاری‌از مهاجرانی که قصد زندگی در ترکیه را دارند، شهر آلانیا را به‌عنوان یکی‌از مقاصد اصلی خود انتخاب کنند؛ همچنین برآورد می‌شود که هزینه زندگی در آلانیا به‌طور میانگین چیزی حدود 430 دلار در ماه است که البته 242 دلار آن را برای اجاره خانه خرج خواهید کرد و با یک حساب سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت که هزینه‌های خوراک، پوشاک، تفریحات، باشگاه و غیره بسیار کمتر از شهرهای دیگر ترکیه است.

آلانیا مقصدی رویایی برای مهاجران

زندگی در آلانیا

آلانیا یکی‌از شهرهای تاریخی و جذاب ترکیه محسوب می‌شود که کمتر کسی به زیبای و راحتی زندگی کردن آن پرداخته است چراکه آلانیا یک شهر توریستی محسوب می‌شود و هرساله میزبان تعداد زیادی از گردشگرانی است که دوست دارند از دو منظره دریا و جنگل به‌طور همزمان لذت ببرند؛ اما با توجه به تمام شرایطی که دراین شهر وجود دارد و هزینه‌های بسیار کمتری که ساکنان آن نسبت به دیگر شهرهای ترکیه برای زندگی خود خرج می‌کنند می‌توانیم نتیجه بگیریم که آلانیا یکی‌از مقاصد رویایی و کم هزینه برای مهاجرانی است که دوست دارند در کشور ترکیه سرمایه‌گذاری و حتی زندگی کنند.

سوالات متداول

آلانیا کجاست؟

آلانیا شهری تاریخی در سواحل جنوبی ترکیه است که با شرق استان آنتالیا 135 کیلومتر فاصله دارد؛ این شهر از شمال به رشته کوه‌های توروس، از جنوب به دریای مدیترانه، از شرق به قاضی پاشا و از غرب به مانوگات منتهی می‌شود و مساحتی حدود 1.598 کیلومتر مربع دارد.

آب و هوای آلانیا چگونه است؟

شهر آلانیا به‌دلیل داشتن سواحل دریای مدیترانه، آب و هوایی معتدل و مطلوب دارد که در فصول سرد سال مرطوب و در فصول گرم سال خشک است اما بهار و تابستان آن بهترین زمان برای لذت بردن از جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شود.

آلانیا چه جاذبه‌ها و اماکن تفریحی دارد؟

شهر آلانیا جزو شهرهای تاریخی و قدیمی ترکیه محسوب می‌شود و همین امر سبب شده تا آثار تاریخی زیادی چون برج قرمز، قلعه آلانیا، اسکله قدیمی کشتی سازی، غار داملاتاش و غیره داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

مقایسه آگهی ها

مقایسه