انواع هزینه زندگی در ترکیه (مسکن، حمل‌ونقل خوراک و…)

هزینه زندگی در ترکیه

از ارکان کلیدی داشتن مهاجرت موفق، کنترل هزینه‌ها است. در واقع شما باید بودجه خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که بتوانید حداقل نیازهای خود را تامین کرده و همچنین تفریحاتی را نیز در طول ماه داشته باشید. از آنجایی که انتخاب بسیاری از افراد مهاجرت به ترکیه است و سوال‌های زیادی در زمینه هزینه زندگی در ترکیه از ما پرسیده می‌شود، در این مطلب از هلو هوم قصد داریم تا شما را با انواع هزینه‌های زندگی در ترکیه و  نحوه کنترل آن آشنا کنیم.

هزینه زندگی در ترکیه

هزینه‌های زندگی در ترکیه به شدت تحت تأثیر تعداد افراد در خانواده و نیز سبک زندگی هر خانواده قرار دارد. خانواده‌هایی که دارای فرزندان زیر ۱۶ سال هستند، معمولاً با هزینه‌های تحصیلی سنگینی روبه‌رو می‌شوند، در حالی که این امر برای افراد مجرد کمتر اهمیت دارد.

عامل دیگری که بر هزینه‌های زندگی تأثیر می‌گذارد، سبک زندگی فردی است. مثلاً داشتن اتومبیل یا مصرف وعده‌های غذایی در خارج از خانه می‌تواند هزینه‌ها را افزایش دهد. همچنین باید توجه داشت که هزینه زندگی در ترکیه از منطقه به منطقه متفاوت است. شهرهای بزرگ مانند استانبول و آنتالیا نسبت به دیگر مناطق هزینه‌های بیشتری دارند.

هزینه های زندگی در ترکیه

نرخ تورم در ترکیه و تأثیر آن بر قدرت خرید

ترکیه در سال‌های اخیر با تورم شدیدی روبه‌رو شده است. در دسامبر ۲۰۲۲، هزینه اصلی مصرف‌کننده در ترکیه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۱٫۹۳ درصد افزایش یافت. این به این معناست که قدرت خرید مردم در یک سال، ۵۰ درصد کاهش یافته است.

با این حال، دولت اقداماتی را برای مقابله با تورم اتخاذ کرده و سعی در کاهش آثار منفی آن بر قدرت خرید مردم دارد.

مجموعاً، هزینه‌ زندگی در ترکیه تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد و تورم اخیر نیز تأثیر مهمی بر قدرت خرید مردم در این کشور داشته است.

حقوق مشاغل در ترکیه

میانگین حقوق ماهانه در ترکیه حدود ۷۸۳۰ لیر ترکیه (۴۲۰.۰۸ دلار آمریکا) است. این مبلغ شامل مزایایی مانند کمک‌هزینه‌ها، خدمات پزشکی و حمل‌ونقل است. این میانگین حقوق نشان‌دهنده این است که ۵۰ درصد از کارکنان در ترکیه دارای درآمد بیشتر از ۷۸۳۰ لیر در ماه هستند و ۵۰ درصد دیگر کمتر از این مبلغ درآمد دارند.

درآمد مشاغل مختلف در ترکیه

میانگین دستمزد در شهرهای مختلف ترکیه به صورت زیر است:

  • در استانبول: میانگین حقوق در سال حدود ۴۸ هزار و ۳۷۷ دلار است.
  • در ازمیر: میانگین حقوق در سال حدود ۴۰ هزار و ۵۴۲ دلار است.
  • در آنکارا: میانگین حقوق در سال حدود ۳۸ هزار و ۷۸۰ دلار است.
  • در قونیه: میانگین حقوق در سال حدود ۳۷ هزار و ۷۰۲ دلار است.
  • در بورسا: میانگین حقوق در سال حدود ۳۵ هزار و ۴۵۰ دلار است.

این اعداد نشان می‌دهند که میزان حقوق در شهرهای مختلف ترکیه ممکن است متفاوت باشد، و افرادی که در شهرهای بزرگتر زندگی می‌کنند معمولاً دستمزد بیشتری دارند.

متوسط حقوق در ترکیه بر اساس مشاغل

در زیر میانگین حقوق ماهانه در ترکیه بر اساس مشاغل مختلف به ترتیب به لیر ترکیه و دلار آمریکا آورده شده است:

  1. اطلاعات و ارتباطات:

– به لیر ترکیه: ۷,۴۹۲

– به دلار آمریکا: ۹۶۵

  1. امور مالی و بیمه:

– به لیر ترکیه: ۶,۵۵۹

– به دلار آمریکا: ۸۴۵

  1. آموزش:

– به لیر ترکیه: ۵,۲۸۰

– به دلار آمریکا: ۶۸۰

  1. فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی:

– به لیر ترکیه: ۴,۸۸۸

– به دلار آمریکا: ۶۳۰

  1. معدن و استخراج معادن:

– به لیر ترکیه: ۴,۷۴۶

– به دلار آمریکا: ۶۱۰

  1. فعالیت‌های هنری:

– به لیر ترکیه: ۴,۵۷۲

– به دلار آمریکا: ۵۹۰

  1. تأمین برق، گاز، بخار و تهویه مطبوع:

– به لیر ترکیه: ۴,۵۲۲

– به دلار آمریکا: ۵۸۰

  1. مدیریت آب، فاضلاب و پسماند:

– به لیر ترکیه: ۴,۴۸۴

– به دلار آمریکا: ۵۷۵

  1. بهداشت و مددکاری اجتماعی:

– به لیر ترکیه: ۴,۴۲۹

– به دلار آمریکا: ۵۷۰

  1. حمل‌ونقل و انبارداری:

– به لیر ترکیه: ۴,۰۵۴

– به دلار آمریکا: ۵۲۰

  1. ساخت‌وساز:

– به لیر ترکیه: ۳,۶۴۲

– به دلار آمریکا: ۴۷۰

  1. تجارت عمده و خرد:

– به لیر ترکیه: ۳,۵۱۴

– به دلار آمریکا: ۴۵۰

  1. خرید و فروش املاک و مستغلات:

– به لیر ترکیه: ۳,۴۱۹

– به دلار آمریکا: ۴۴۰

  1. ساخت‌وساز:

– به لیر ترکیه: ۳,۳۲۴

– به دلار آمریکا: ۴۳۰

  1. خدمات اداری:

– به لیر ترکیه: ۳,۹۹۹

– به دلار آمریکا: ۳۸۵

  1. اسکان و پذیرایی:

– به لیر ترکیه: ۲,۸۷۲

– به دلار آمریکا: ۳۷۰

  1. سایر خدمات:

– به لیر ترکیه: ۳,۸۰۷

– به دلار آمریکا: ۴۹۰

این اعداد نشان می‌دهند که متوسط حقوق در ترکیه بستگی به نوع شغل دارد، و مشاغل مختلف می‌توانند حقوق‌های مختلفی را به افراد پرداخت کنند.

خدمات مرتبط: اجاره خانه در آلانیا

مواردی که هزینه‌ زندگی در ترکیه در بر می‌گیرد!

ترکیه از نظر هزینه‌های زندگی در رتبه ۱۸۷ از میان ۱۹۷ کشور قرار دارد و در رتبه‌بندی بهترین کشورها برای زندگی در جایگاه ۶۶ قرار دارد. در ادامه به جزئیات هزینه‌های مسکن، خوراکی، حمل‌ونقل و تفریحات در این کشور می‌پردازیم.

هزینه زندگی در ترکیه چقدر است؟

هزینه مسکن در ترکیه:

بیشترین هزینه زندگی در ترکیه مربوط به هزینه اجاره مسکن است. اگر می‌خواهید یک آپارتمان عادی (خارج از مناطق ساحلی) را اجاره دهید، برای یک آپارتمان دو‌خوابه باید میان ۴ تا ۶ هزار لیر ترکیه در ماه (معادل ۲۰۰ تا ۳۳۰ دلار آمریکا) پرداخت کنید.

در شهر استانبول، یک آپارتمان یک‌خوابه در حومه شهر حداقل ۳۵۰۰ لیر (معادل ۱۸۰ دلار آمریکا) هزینه دارد. اما در مناطق مرکزی، قیمت‌ها بسیار بالاتر می‌رود و اجاره یک آپارتمان در قلب استانبول ممکن است تا ۱۰۰ هزار لیر (معادل ۵۲۰۰ دلار آمریکا) در ماه برسد.

هزینه مسکن و اجاره خانه در آلانیا و سایر شهرهای ترکیه

هزینه غذا و پوشاک در ترکیه:

غذا در ترکیه به طور کلی با کیفیت بالا و مقرون به صرفه است. هزینه معیاری برای یک خانواده دو نفره بزرگسال حدود ۲۸۰۰ لیر (معادل ۱۴۵ دلار آمریکا) در ماه برای خرید خوراکی‌ها است. هزینه برخی از مواد غذایی در ترکیه به صورت زیر است:

– شیر یک لیتری: ۱۳.۷۱ لیر

– نان سفید: ۷ لیر

– تخم مرغ (۱۲ عددی): ۲۳.۷۸ لیر

– پنیر یک کیلویی: ۸۵.۵۸ لیر

– فیله مرغ یک کیلویی: ۶۶.۶۳ لیر

– آب یک و نیم لیتری: ۴.۶۱ لیر

هزینه حمل‌ونقل در ترکیه:

هزینه حمل‌ونقل عمومی در ترکیه شامل تراموا، اتوبوس، مترو و کشتی می‌شود. هزینه بلیت سفر در استانبول حدود ۶۰۲ لیر (۳۱ دلار آمریکا) در ماه و هزینه یک لیتر سوخت حدود ۲۲ لیر (۱.۱ دلار آمریکا) است. همچنین نگهداری و بیمه خودرو می‌تواند حدود ۱۲۵۰ لیر (۶۵ دلار آمریکا) در ماه هزینه داشته باشد.

هزینه حمل و نقل در ترکیه

هزینه درمان و بیمه در ترکیه:

خدمات پزشکی در ترکیه به کیفیت بالایی دارند و پزشکان با استفاده از استانداردهای اروپایی کار می‌کنند. بیمه بهداشتی در ترکیه اجباری است و برای بیمه دولتی ماهانه ۵۸۰ لیر (۳۰ دلار آمریکا) باید پرداخت شود. هزینه مشاوره با پزشک حدود ۱۵۰ لیر (۸ دلار آمریکا) است.

هزینه بیمه و خدمات درمانی در ترکیه

هزینه‌ زندگی در ترکیه و نحوه کنترل هزینه‌ها

هزینه‌های زندگی در ترکیه می‌تواند بسیار متغیر باشد، اما با برنامه‌ریزی مالی معقول و مدیریت هوشمندانه، می‌توانید از مزایای زندگی در این کشور بهره‌برداری کنید. در ادامه تاکید می‌شود که ایجاد یک بودجه ماهیانه و پیگیری دقیق از هزینه‌هایتان اهمیت دارد. از ابزارهای مدیریت مالی مانند نرم‌افزارهای مالی و بانکداری اینترنتی استفاده کنید. اگر ممکن است در خوابگاه دانشجویی ساکن شوید، این گزینه را در نظر بگیرید چرا که هزینه‌های مسکن در آن پایین‌تر است. حمل‌ونقل عمومی در ترکیه به صرفه و ساده است. از این سیستم استفاده کرده و صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت و پارکینگ داشته باشید.

خرید از بازارهای محلی معمولاً ارزان‌تر از خرید از سوپرمارکت‌ها است. همچنین، پخت غذا در خانه می‌تواند هزینه‌های خوراکی را کاهش دهد. بیمه بهداشتی برای حفاظت از خود در مقابل هزینه‌های درمانی ضروری است. اطمینان حاصل کنید که دارای بیمه بهداشتی مناسب هستید. تفریح و اجتماعی بودن نیز بخشی از زندگی است، اما تا حد ممکن هزینه‌ها را کنترل کنید و از فعالیت‌های رایگان و ارزانتر بهره‌برداری کنید.

نرخ تورم و کنترل هزینه ها در ترکیه

سخن نهایی درباره هزینه زندگی در ترکیه

در نهایت، هزینه‌های زندگی در ترکیه می‌تواند مقرون به صرفه باشد اگر بتوانید با دقت مدیریت مالی کنید. بهتر است قبل از تحصیل در ترکیه، تحقیقات دقیقی در مورد هزینه‌های زندگی در شهر مورد نظرتان انجام دهید تا برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید و تجربه مثبتی از تحصیل در این کشور داشته باشید. در صورتی که درباره سفر یا مهاجرت به ترکیه به شکل زمینی یا هوایی سوالی دارید و می‌خواهید اطلاعات جامعی درباره هزینه‌ زندگی در ترکیه بدست آورید، با کارشناسان هلوهوم تماس بگیرید.

سوالات متداول

هزینه زندگی در ترکیه شامل چه مواردی می‌شود؟

به‌طور کلی هزینه خرید یا اجاره خانه در ترکیه، هزینه خوراک و تغزیه، هزینه بیمه و خدمات درمانی، هزینه حمل و نقل و هزینه ورزش در ترکیه از مهم‌ترین و گران‌ترین مواردی هستند که باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشید.

مشاغل مختلف در ترکیه چه میزان درآمدی دارند؟

به‌طور کلی میزان درآمد و حقوق مشاغل مختلف در ترکیه متفاوت است و درحالت نرمال حدود 370 تا 965 دلار درآمد هرشخص در مشاغل مختلف است.

آیا میزان درآمد و هزینه زندگی در ترکیه یکسان است؟

مهم‌ترین موضوع در هزینه زندگی در ترکیه این است که بتوانید آن را با میزان درآمد خود تنظیم کنید، درصورت بی توجهی ممکن است درآمد شما برای هزینه زندگی در کشور ترکیه کم باشد.

بیشتر بخوانید:

مقایسه آگهی ها

مقایسه