مقایسه آنتالیا و استانبول

مقایسه آنتالیا و استانبول

ترکیه کشوری سرشار از شهرهای بزرگ و کوچک است که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی و رفاهی خاصی دارند و همین موضوع سبب می‌شود تا علاقه‌مندان زندگی در این کشور به سختی درباره شهر مقصد خود تصمیم‌گیری کنند؛ در این بین آنتالیا و استانبول از این قاعده مستثنی نیستند چراکه هر دو در بین مسافران و مهاجران کشور ترکیه از محبوبیت بالایی برخوردارند بوده و تنها مقایسه آنتالیا و استانبول برای زندگی است که می‌تواند هر کسی را از این دوراهی مرگبار نجات دهد.

آنتالیا و استانبول دو شهر توریستی و پر جمعیت کشور ترکیه محسوب می‌شوند که هر کدام شرایط آب و هوایی، زندگی، آداب و رسوم و رفاهی متفاوتی دارند و همین موضوع کار را برای مهاجران ایرانی سخت‌تر کرده‌است؛ در نتیجه اگر علاقه‌مند مهاجرت به ترکیه هستید اما نمی‌دانید که کدام یک از شهرهای آنتالیا و استانبول را باید برای مقصد نهایی خود انتخاب کنید، جای هیچ نگرانی نیست چراکه در این مطلب از هلو هوم قصد داریم تا با بررسی تفاوت آنتالیا و استانبول این‌کار را برای شما راحت‌تر کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید…

معرفی شهر استانبول

مقایسه آنتالیا و استانبول برای زندگی

پیش‌از آن‌که بخواهیم به مقایسه آنتالیا و استانبول برای زندگی در زمینه‌های مختلف بپردازیم، بهتر است که کمی بیشتر به هریک از آن‌ها آشنا شویم و ببینیم که چه عواملی سبب پدید آمدن آنتالیا و استانبول امروزی شده است.

استانبول تنها شهر جهان است که بین دو قاره آسیا و اروپا واقع شده و به همین دلیل در زمان‌های گذشته این شهر عاملی بود تا مسلمانان و رومیان بتوانند بایکدیگر ارتباطات تجاری داشته باشند و بر اثر همین اتفاق استانبول امروزی در گذشته با نام «قسطنطنیه» شناخته می‎شد؛ این شهر یکی‌از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مراکز فرهنگی و اقتصادی کشور ترکیه محسوب می‌شود.

نام استانبول برای این شهر اولین بار در سال 1770 میلادی و به‌دستور سلطان مصطفی سوم برروی سکه‌ها حک شد و پس‌از آن نیز در سال 1930 ترکیه از تمام کشورهای جهان خواست تا برای این شهر را با نام استانبول به رسمیت بشناسند؛ این شهر که در کنار دریای مرمره و تنگه بسفر قرار دارد، قلب تپنده و فعال ترکیه است و نزدیک به 20 میلیون جمعیت دارد و جزو شهرهای شلوغ این کشور محسوب می‌شود.

معرفی شهر آنتالیا

تفاوت آنتالیا و استانبول

اما در مقابل با مقایسه آنتالیا و استانبول برای زندگی درمی‌یابیم که آنتالیا یا همان «خانه آتالوس» در سال 300 قبل از میلاد به دست آتالوس دوم بنا شده و یکی‌از محبوب‌ترین شهرهای امپراتوری روم و دوران بیزانس به شمار می‌رود؛ آنتالیا از سال 1321 تا 1423 میلادی پایتخت حکومت سلجوقیان بود که همین امر سبب شد تا این شهر رونق اقتصادی و فرهنگی بسیار زیادی داشته باشد و آثار تاریخی بسیاری نیز از آن دوران در این شهر باقی مانده است.

با کلیک بر روی خرید خانه در آنتالیا، از قیمت روز و مشخصات خانه در آنتالیا باخبر شوید.

آنتالیا که قطب توریستی و گردشگری کشور ترکیه و نگین دریای مدیترانه محسوب می‌شود، جزو چهارمین شهر توریستی جهان است که در آن تفریحات آبی فراوان، هتل‌های لوکس، پارک‌های آبی و سواحل زیبا به چشم می‌خورد؛ این شهر که در مرکز استان آنتالیا قرار دارد بیش‌از 3 میلیون جمعیت داشته و دارای 657 کیلومتر ساحل است که همین مسئله آن را به یک شهر ساحلی زیبا با امکانات تفریحی فوق‌العاده تبدیل می‌کند.

تفاوت آنتالیا و استانبول از نظر آب و هوا

مقایسه آنتالیا و استانبول

پس‌از معرفی جداگانه هر شهر، دراین بخش از مقایسه آنتالیا و استانبول برای زندگی قصد داریم تا این دو را نظر آب و هوایی بررسی کنیم چراکه سرما و گرمای بیش‌از حد در یک شهر می‌تواند تاثیر مستقیمی برروی کیفیت زندگی شما داشته باشد.

آب و هوای آنتالیا نسبت به استانبول کمی گرم‌تر است به‌طوری‌که در تابستان دمای هوای آنتالیا حدود 28 درجه اما در استانبول حدود 24 درجه است و همین 4 درجه اختلاف دما باعث می‌شود تا بسیاری از افراد برای فرار از گرمای هوا به ساحل بروند و از آب‌های خنک دریای مدیترانه نهایت استفاده را بکنند؛ بااین‌حال آب و هوای آنتالیا معتدل و مدیترانه‌ای است که زمستان‌های نسبتاً مرطوبی دارد و دما هوا حدوداً 15 درجه است.

در مقابل اما آب و هوای استانبول شبیه به منطقه مرمره است که تابستان‌های آن گرم و مرطوب و زمستان‌های آن نیز سرد و مرطوب است؛ بهار و پاییز نیز در استانبول معتدل است و به‌طورکلی با تغییر فصول دراین شهر زیبا شاهد اختلاف دمای بسیار زیادی نخواهید بود.

مقایسه آنتالیا و استانبول از نظر موقعیت شغلی

مقایسه آنتالیا و استانبول برای زندگی

همان‌طور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، تفاوت آنتالیا و استانبول از نظر آب و هوایی می‌تواند تاثیر مستقیمی برروی کیفیت زندگی شما داشته باشد که برهمین اساس موقعیت‌های شغلی موجود در هر شهر نیز از این قاعده مستثنی نیستند و استانبول به دلیل داشتن آب و هوای معتدل در تمام فصول سال توانسته جمعیت بسیاری زیادی از مهاجران و گردشگران به خود جذب کند.

درحالی که آنتالیا تنها در فصل تابستان و بهار مورد استقبال مسافران قرار می‌گیرد اما این موضوع سبب نمی‌شود تا این شهر را برای زندگی مناسب ندانیم بلکه جمعیت کمی آن باعث شده تا با شهری آرام‌تر نسبت به استانبول روبه‌رو شویم و این موضوع برای بسیاری از افراد مهم‌تر از آب و هوا است.

با مقایسه آنتالیا و استانبول برای زندگی و یک حساب سرانگشتی می‌توانیم نتیجه بگیریم که متوسط حقوق مردم در استانبول چیزی حدود 3500 لیر و در شهر آنتالیا حدود 2900 لیر است اما باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید که معمولاً هزینه‌های اولیه زندگی در آنتالیا بسیار کمتر از استانبول است و همین امر باعث می‌شود تا حقوق بالاتر در استانبول معنایی نداشته باشد اما با تمام این اوصاف این یک حقیقت است که موقعیت شغلی در استانبول بیشتر از آنتالیا است.

تفاوت آنتالیا و استانبول از نظر جاذبه‌های گردشگری

تفاوت آنتالیا و استانبول

همان‌طورکه در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم، هر دو شهر آنتالیا و استانبول جزو شهرهای توریستی و گردشگری کشور ترکیه محسوب می‌شوند اما برای بررسی بهتر و مقایسه آنتالیا و استانبول برای زندگی بهتر است که جاذبه‌های گردشگری هر دو را به‌صورت جداگانه به شما عزیزان معرفی کنیم تا با آگاهی بیشتر انتخاب و تصمیم بگیرید.

آنتالیا شهری ساحلی است که با تاریخی غنی ترکیب شده و همین امر سبب می‌شود تا علاوه‌بر تفریحات آبی و ساحلی جذاب، مکان‌های دیدنی بسیار زیادی چون قلعه رومیان، مناره ییولی و شهر باستانی کالیچی داشته باشد اما موضوع اصلی آن است که این مکان‌های دیدنی در فواصل طولانی از هم قرار دارند و برای دیدن این مکان‌ها باید هزینه زیادی برای رفت و آمد کنار بگذارید اما به شما قول می‌دهم که ارزشش را خواهد داشت.

برخی از جاذبه‌های گردشگری شهر آنتالیا عبارت اند از:

  • موزه باستان شناسی آنتالیا
  • خانه آتاتورک
  • پارک مینی سیتی داکوما
  • دروازه هادریان
  • بندر و اسکله قدیمی آنتالیا
  • مسجد مهمت پاشا
  • برج ساعت
  • شهر باستانی آسپندوس
  • غار کارائین
  • و ……

در مقابل استانبول شهری بسیار تاریخی است که موزه‌های درجه و مناظر بسیار زیادی برای دیدن دارد که ممکن است دل هر مسافری را ببرد؛ استانبول به‌دلیل پیشینه تاریخی بسیار زیاد خود، جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد که ممکن است برای دیدن همه آن‌ها زمان زیادی صرف کنید و این بدان معناست که زندگی در استانبول هیچوقت تکراری نخواهد شد و صدالبته نباید از جاذبه‌های طبیعی و جنگل‌های بکر این شهر نیز غافل شویم که می‌توانند یک آخر هفته مناسب برای پیک نیک و کمپینگ باشند و شما را از شلوغی شهر و خستگی یک هفته کار کردن رها سازند.

برخی از جاذبه‌های گردشگری شهر استانبول عبارت اند از:

  • مسجد ایا صوفیه
  • مسجد آبی سلطان احمد
  • موزه باستان شناسی استانبول
  • کاخ توپکاپی
  • کاخ دولما باغچه
  • قصر مسلک
  • پل بسفر
  • برج گالاتا
  • قلعه یدیکوله
  • آب انبار باسیلیکا
  • قلعه آناتولی
  • میدان تکسیم و خیابان استقلال
  • تپه پیر لوتی
  • ساحل ایستینه
  • پارک امیرگان
  • جنگل بلگراد
  • و ……

آنتالیا یا استانبول؟ کدام یک برای زندگی بهتر است؟

مقایسه آنتالیا و استانبول

در مقایسه آنتالیا و استانبول برای زندگی تمام تلاش خود را کردیم تا بتوانیم با بررسی هردو در جهات مختلف، این دید را در شم بوجود بیاوریم که آنتالیا و استانبول در بسیاری زمینه‌ها با یکدیگر متفاوت اند و انتخاب یکی از آن‌ها برای مقصد نهایی تنها به شرایط و سلیقه شما بستگی دارد.

به‌طورکلی موقعیت شغلی مهم‌ترین عامل مهاجرت است که دراین زمینه شهر استانبول برای کسانی که قصد پیدا کردن کار دارند مناسب‌تر است اما در مقابل آنتالیا مخصوص کسانی است که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند و یا اینکه شغل تخصصی خود را دارند. امیدواریم که با خواندن تفاوت آنتالیا و استانبول و همچین شرایط خود بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

سوالات متداول

موقعیت جغرافیای آنتالیا و استانبول به چه صورت است؟

شهر آنتالیا در جنوب کشور ترکیه و در نزدیکی دریای مدیترانه قرار دارد که بیش‌از 650 کیلومتر از ساحل این دریا را به خود اختصاص داده و شهری ساحلی تلقی می‌شود و در مقابل استانبول در شمال کشور ترکیه و در نزدیکی دریای مرمره و تنگه بسفر قرار دارد.

جمعیت و موقعیت شغلی در آنتالیا و استانبول چگونه است؟

استانبول بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه محسوب می‌شود که بیش‌از 20 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند و به‌دلیل تجاری و توریستی بودن آن موقعیت شغلی بیشتری نسبت به آنتالیا دارد که حدود 3 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند.

آب و هوای آنتالیا و استانبول چگونه است؟

آنتالیا به دلیل مجاورت خود با دریای مدیترانه، آب و هوایی معتدل و مدیترانه‌ای دارد که تابستان‌های آن گرم و زمستان‌های آن سرد و مرطوب است اما استانبول در مقایسه با آنتالیا هوایی مطلوب‌تر دارد زمستان‌های آن بارانی‌تر و تابستان‌های آن خنک‌تر است.

آیا استانبول در مقایسه با آنتالیا جاذبه گردشگری بیشتری دارد؟

آنتالیا یک شهر ساحلی و قدیمی محسوب می‌شود که بیشتر مساحت آن را سواحل دریای مدیترانه تشکیل داده و این یک واقعیت است که نسبت به استانبول مکان‌های تاریخی کمتری داشته باشد اما در زمینه تفریحات آبی و هتل‌های لوکس بسیار غنی‌تر است.

بیشتر بخوانید:

مقایسه آگهی ها

مقایسه