مقایسه آنتالیا و ازمیر

مقایسه آنتالیا و ازمیر

ترکیه کشوری با شهرهای توریستی و گردشگری است که امروزه به یکی‌از مقاصد اصلی مهاجران ایرانی و خارجی تبدیل شده و به همین دلیل شناخت شهرها، امکانات رفاهی و ویژگی‌های آن‌ها یکی‌از امور حیاتی و مهم برای کسانی که علاقه‌مند به زندگی در ترکیه هستند، محسوب می‌شود؛ در این بین نیز شهرهای آنتالیا و ازمیر جزو گزینه‌های محبوب هستند که اغلب مهاجران برای انتخاب یکی‌از آن‌ها با دوراهی‌های بسیاری مواجه می‌شوند و دراینجا است که مقایسه آنتالیا و ازمیر برای زندگی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

آنتالیا و ازمیر جزو شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور ترکیه محسوب می‌شوند که با داشتن امکانات تفریحی و جاذبه‌های گردشگری خاص، هرساله تعداد زیادی مسافر را به خود جذب می‌کنند اما مسئله سفر با زندگی دراین شهرها کاملاً متفاوت است چراکه هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های مثبت منفی خواهند داشت که می‌تواند برروی کیفیت زندگی شما نیز تاثیر بگذارد؛ ازاین رو دراین مطلب از هلو هوم اصلی‌ترین تفاوت آنتالیا و ازمیر در زمینه‌های مختلف را بررسی کردیم تا شما عزیزان بتوانید با خیال راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید.

معرفی شهر ازمیر

مقایسه آنتالیا و ازمیر برای زندگی

ازمیر سومین و بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه محسوب می‌شود که در نزدیکی سواحل دریای اژه قرار گرفته و ماهیتی تجاری، صنعتی، بندری و توریستی دارد و به‌نوعی پایتخت تجاری این منطقه قلمداد می‌شود؛ نام این شهر در گذشته Smyrna بود که در طول جنگ استقلال ترکیه براثر آتش‌سوزی ویران شد اما امروزه به یکی‌از مدرن‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای ترکیه تبدیل شده است.

با کلیک بر روی خرید خانه در آنتالیا، از قیمت روز و مشخصات خانه در آنتالیا باخبر شوید.

شهر ازمیر جدا از جنبه تجاری خود، به واسطه هتل‌ها، مراکز خرید، رستوران‌ها، بازارها و مکان‌های دیدنی بسیار زیادی که دارد جزو شهرهای توریستی و البته مهاجرپذیر کشور ترکیه محسوب می‌شود که جمعیت آن به بیش‌از 4 میلیون نفر می‌رسد؛ ازمیر شهری با آب و هوای مدیترانه‌ای است که با داشتن سواحل ماسه‌ای، آثار تاریخی، آب‌های معدنی، شهرهای باستانی، درختان نخل و جاذبه‌های دیگر نه تنها دل هر گردشگری را می‌برد بلکه بسیاری‌از آن‌ها را به اقامت دائم دراین شهر ترغیب می‌کند.

معرفی شهر آنتالیا

تفاوت آنتالیا و ازمیر

آنتالیا در نزدیکی سواحل دریای مدیترانه قرار دارد که از سمت شمال به شهر بوردور، از جنوب به دریای مدیترانه، از شرق به شهر سریک و از غرب به شهر کورکوتلی منتهی می‌شود؛ آنتالیا نیز همانند ازمیر جزو شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور ترکیه محسوب می‌شود که بیش‌از 3 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند.

آنتالیا برخلاف ازمیر شهری کاملاً گردشگری و توریستی است که در آن خبری از تجارت نیست و هرساله میلیون‌ها مسافر وارد این شهر می‌شوند تا بتوانند تعطیلات جذاب و هیجان‌انگیزی داشته باشند؛ اما به‌طورکلی کیفیت زندگی و فرصت‌های شغلی که دراین شهر وجود دارد سبب شده تا علاوه‌بر مسافران، علاقه‌مندان به زندگی در ترکیه نیز این شهر را به‌عنوان یکی‌از مقاصد خود انتخاب کنند؛ آنتالیا به واسطه جاذبه‌های گردشگری فراوان، مناظر طبیعی، شهرهای باستانی و مردمان مهمان‌نواز توانسته عده زیادی را به خود جذب کند.

مقایسه آنتالیا و ازمیر از نظر آب و هوا

مقایسه آنتالیا و ازمیر

اگر علاقه‌مند به زندگی در ترکیه هستید و دو شهر ازمیر و آنتالیا برای مقصد نهایی خود در نظر دارید، بهتر است که دراین بخش به تفاوت آنتالیا و ازمیر از نظر آب و هوایی توجه کنید.

شهر ازمیر آب و هوای معتدلی دارد که در تمام فصول امکانات تفریحی مهیا است و برای زندگی نیز مناسب است؛ آب و هوای این شهر در تابستان بسیار گرم نیست و در زمستان نیز بسیار سرد نیست بلکه معتدل و بارانی است و این موضوع می‌تواند برروی کیفیت و هزینه زندگی شما تاثیر مستقیمی داشته باشید.

از طرفی دیگر آب و هوای شهر آنتالیا کاملاً مدیترانه‌ای است که تابستان‌های کمی گرم‌تر از ازمیر و زمستان‌های کمی سردتر دارد و به‌همین دلیل است که در فصول سرد گردشگران کمتری دراین شهر مشاهده می‌شوند و در نتیجه شهر کمی آرام‌تر است؛ اما در مقابل آب و هوای این شهر در فصول گرم بسیار دل‌پذیر است و حجم بسیار زیادی از مسافران در تابستان می‌توانند از تفریحات آبی و ساحلی بی‌نظیر آن استفاده کنند.

تفاوت آنتالیا و ازمیر از نظر اقتصادی

همان‌طورکه در بخش معرفی شهرها به آن اشاره کردیم؛ مقایسه آنتالیا و ازمیر برای زندگی به ما نشان می‌دهد که ازمیر شهری بسیار صنعتی و تجاری است که ممکن است زندگی در آن موقعیت‌های شغلی بسیار زیادی برای شما فراهم آورد و در نتیجه کسانی که علاقه‌مند مهاجرت به ترکیه را دارند و می‌خواهند که در همین کشور شغل مناسب خود را پیدا کنند.

با انتخاب شهر ازمیر این موضوع برایشان راحت‌تر اتفاق خواهد افتاد اما در مقابل اگر شغل تخصصی خود را پیش‌از مهاجرت به ترکیه فراهم کرده‌اید و فقط نیاز به یک شهر با ویژگی‌های خاص می‌گردید، آنتالیا مکانی است که در آن می‌توانید تمام امکانات تفریحی، رفاهی و در کل یک زندگی با کیفیت خوب را تجربه کنید.

حال جدا از بحث موقعیت شغلی و کیفیت زندگی، موضوع هزینه‌های اولیه زندگی ممکن است برای بسیاری از افراد مهم باشد و در نتیجه در ادامه مقایسه آنتالیا و ازمیر برای زندگی جدولی را تهیه کرده‌ایم که در آن هزینه‌های روزمره زندگی در دو شهر آنتالیا و ازمیر باهم مقایسه شده تا شما عزیزان نیز با توجه به بودجه خود راحت‌تر بتوانید تصمیم نهایی خود را بگیرید.

عنوان آنتالیا ازمیر
هزینه 1 وعده غذا در رستوران 85 لیر 120 لیر
قیمت آب معدنی 1.70 لیر 3 لیر
قیمت یک قرص نان سفید 1.81 لیر 3.5 لیر
قیمت هر کیلو برنج سفید 8 لیر 12 لیر
قیمت 12 عدد تخم مرغ 10.50 لیر 14 لیر
قیمت 1 کیلو فیله مرغ 17.32 لیر 25.45 لیر
قیمت 1 کیلو پنیر محلی 25 لیر 20 – 40 لیر
قیمت 1 کیلو موز 7.25 لیر 12 لیر
هزینه 1 لیتر بنزین 6.9 لیر 7 لیر
هزینه تاکسی 3 لیر (کرایه)

2.60 لیر (هر کیلومتر)

3 – 5 لیر (کرایه)

2.50 – 4 لیر (هر کیلومتر)

اجاره ماهانه آپارتمان 602 لیر در خارج شهر

900 لیر در مرکز شهر

500 – 1200 لیر در خارج شهر 750 – 2000 لیر در مرکز شهر

 

مقایسه آنتالیا و ازمیر در جاذبه های گردشگری

هر دو شهر ازمیر و آنتالیا جزو مکان‌های دیدنی و توریستی کشور ترکیه محسوب می‌شوند که به‌دلیل تاریخ غنی، آثار باستانی، سواحل زیبا و طبیعت بکری که دارند گردشگران و مهاجران بسیاری را به خود جذب می‌کنند، حال در این بخش‌از مقایسه آنتالیا و ازمیر برای زندگی تصمیم داریم تا هردو شهر را از نظر اماکن تفریحی و جاذبه‌های گردشگری مقایسه کنیم تا شما عزیزان نیز بنابر سلیقه شخصی خود بتوانید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

اماکن تفریحی ازمیر

مقایسه آنتالیا و ازمیر

  1. آسانسور تاریخی ازمیر

این مکان که یکی‌از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر ازمیر تلقی می‌شود، توسط تاجران یهودی و در سال 1907 میلادی ساخته شد تا به کمک آن بتوانند شهروندان را بر فراز تپه جابه‌جا کنند؛ جالب‌تر این است که این آسانسور تنها با فشار آب کار می‌کرد اما با گذشت زمان به سیستم الکتریکی مجهز شد.

  1. برج ساعت میدان کناک

یکی‌از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی ازمیر که نماد این شهر نیز به شمار می‌رود، برج ساعت است؛ این برج که در میدان کُناک قرار دارد توسط یک معمار فرانسوی در سال 1901 طراحی و ساخته شد و امروزه شاهد حضور مسافران و گردشگران بسیار زیادی دراین میدان هستیم که ساعت‌ها به تماشای این جاذبه می‌پردازند؛ نکته بعدی درباره این برج این است که ساعت آن هدیه امپراتوری کشور آلمان به ازمیر بوده و ارتفاع آن به 25 متر می‌رسد و شما در برخی‌از نقاط شهر می‌توانید این برج را ببینید.

  1. روستای شیرینجه

روستای شیرینجه یکی‌از زیبا‌ترین مکان‌های دیدنی مناسب عکاسی و پیاده روی است که دارای خانه‌های سنتی و کوچه‌های سنگ‌فرش شده قدیمی است و آنقدر طبیعت این روستا دست نخورده باقی بانده است که اگر به قسمت بالاتر این روستا بروید گویی به زمان‌های گذشته رفته‌اید.

  1. قلعه کادیفه

قلعه کادیفه یکی‌دیگر از مکان‌های دیدنی شهر ازمیر است که در سال‌های چهارم قبل از میلادی بنا شده و در قرن‌های مختلف توسط سلسله حکومت‌هایی که بر کشور ترکیه قدرت‌نمایی می‌کردند تصرف شد؛ ارتفاع این قلعه که 186 متر توسط یکی‌از فرماندهان اسکندر مقدونی به نام لیسماکوس بنا شده است.

  1. مسجد حصار

مسجد حصار که یکی‌از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مسجدهای کشور ترکیه محسوب می‌شود در شهر ازمیر قرار دارد که امروزه به یکی‌از جاذبه‌های گردشگری برای مسافران این شهر تبدیل شده؛ این مسحد که در قرن 16 میلادی ساخته شده بود در قرن 19 میلادی بازسازی شد و به عنوان قلب شهر ازمیر قرار گرفت.

اماکن تفریحی آنتالیا

مقایسه آنتالیا و ازمیر برای زندگی

  1. شهر کالیچی

یکی‌از بخش‌های جذاب آنتالیا، شهر قدیمی کالیچی است؛ این شهر با کوچه‌های سنگ‌فرش شده، معماری قدیمی و خانه‌های نزدیک به هم مکان بسیار مناسبی برای پیاده روی وسط روز و عکاسی است.

  1. اسکله قدیمی آنتالیا

اسکله قدیمی آنتالیا که جزوی از کالیچی محسوب می‌شود، قدیمتی 2 هزارساله دارد و برروی صخره‌های سخت و سنگی سواحل دریای مدیترانه ساخته شده که البته امروزه این مکان تنها جنبه گردشگری دارد و کافه‌های زیبا، رستوران‌های مختلف و قایق‌های بادبانی مستقر دراین اسکله تفریحاتی هستند که می‌توانید دراین مکان داشته باشید.

  1. شهر باستانی آسپندوس

یکی‌از قدیمی‌ترین آمفی تئاترهای جهان در شهر باستانی آسپندوس قرار دارد که گنجایش بیش‌از 2 هزار نفر را داشته و جنگل‌های بکر و دشت‌های زیبای این شهر نیز سبب شده تا شمار بسیار زیادی از گردشگران یک روز از سفر خود را برای دیدن این شهر خالی بگذارند.

  1. قلعه رومیان

یکی‌از برج‌های سنگی و بسیار زیبای آنتالیا قلعه رومیان است که به قرن 2 میلادی بازمی‌گردد و زیبایی چشم‌نواز و معماری خیره‌کننده اش زبان‌زد مسافران و گردشگرانی است که از آن دیدن کرده‌اند.

  1. مناره ییولی

یکی‌از قدیمی‌ترین مکان‌های تاریخی شهر آنتالیا منازه ییولی است که بخشی‌از مسجد علاءالدین محسوب می‌شود و هنگام ورود به این شهر اگر کمی در آسمان آن چرخی بزنید قطعا ستون‌های بزرگ آجری این مکان را خواهید دید.

آنتالیا یا ازمیر ؟ کدام برای زندگی مناسب‌تر است؟

تفاوت آنتالیا و ازمیر

هر دو شهر آنتالیا و ازمیر جزو شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور ترکیه محسوب می‌شود، اما اینکه با مقایسه آنتالیا و ازمیر برای زندگی بخواهیم یک تصمیم نهایی بگیریم، باید بگوییم که این کاملاً بستگی به شرایط شما دارد اما به‌طورکلی ازمیر یک شهر تجاری و توریستی است که موقعیت‌های شغلی بیشتری در آن خواهید داشت و در مقابل آنتالیا یک شهر توریستی با امکانات رفاهی بیشتر است که سطح کیفیت زندگی در آن نیز بالاتر است؛ با تمام این اوصاف این خود شما هستید که با بررسی تفاوت آنتالیا و ازمیر در زمینه‌های مختلف تصمیم می‌گیرید که به کدام شهر مهاجرت کنید.

سوالات متداول

جمعیت آنتالیا و ازمیر چقدر است؟

آنتالیا و ازمیر هردو جزو شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور ترکیه هستند که به ترتیب چیزی حدود 3 میلیون نفر و 4 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند.

موقعیت شغلی در کدام شهر بیشتر است؟

از آن‌جایی که ازمیر شهری تجاری و توریستی و آنتالیا تنها یک شهر توریستی با امکانات رفاهی فوق‌العاده است، می‌توان نتیجه گرفت که ازمیر برای کسانی که قصد پیدا کردن کار در ترکیه را دارند مناسب‌تر است.

آب و هوای ازمیر و آنتالیا چگونه است؟

هردو شهر در نزدیکی سواحل دریای اژه و مدیترانه قرار دارند و در نتیجه آب و هوایی معتدل خواهند داشت اما آنتالیا کمی شرجی‌تر و مدیترانه‌ای است که تابستان‌های گرم‌تر و زمستان‌های بارانی‌تر از ازمیر دارد.

بیشتر بخوانید:

مقایسه آگهی ها

مقایسه